پرتال آموزشی بازاریابی و فروش

۳ مطلب در دی ۱۳۹۴ ثبت شده است

12 خصوصیت فروشنده حرفه ای و موفق

12 خصوصیت فروشنده حرفه ای و موفق

اگر تجربه فروش چیزی را داشته باشید، حتماً تائید می‌نمایید که برای فروش موفق یک کالا 3 عامل کلیدی وجود دارد :

1- دانش کافی از کالا
2- علاقه به فروش
3- ارائه صحیح و حرفه‌ای محصول

باید دقت نمایید، همه افراد این 3 عامل را باهم ندارند.

12 خصوصیت فروشنده حرفه‌ای موفق

جمله‌ای است که می‌گوید : فروشندگان موفق، فروشنده به دنیا می‌آیند.

البته که همیشه این‌گونه نیست. بی‌شک، استعداد و پتانسیل‌هایی وجود دارد که با آموزش و کسب تجربه شکوفا خواهند شد.
در ادامه به بیان خصوصیات یک فروشنده می‌پردازیم، خصوصیاتی که با آموزش و تقویت، یک فرد مستعد به یک فروشنده حرفه‌ای موفق تبدیل می‌گردد.

1- وجدان :

نتایج تحقیقات انجمن روانشناسی آمریکا در سال 1993 نشان می‌دهد که اغلب فروشندگان موفق باوجدان هستند. افرادی که به کار خود افتخار و به آن عشق می‌ورزند، منظم بوده و از کارایی بالایی برخوردارند، دارای این ویژگی رفتاری هستند. 
وجدان کاری به معنای ادامه انجام کار بدون فرصت دادن به دخالت حاشیه‌ها است. 
اگر فردی مرتب یا کارآمد نیستید، قطعاً قادر به آموختن آن هستید.

2- ادب :

برترین فروشندگان، بیشترین احترام را برای زمان مشتریان خویش قائل هستند. رفتار فروشنده با مشتریان کنونی و مشتریان بالفعل باید به‌مانند رفتار با طلا باشد. زمان فروشنده برای مشتری باید کافی و برنامه‌ریزی‌شده باشد. کمبود زمان مشتری را باید درک و به آن احترام گذاشت.

3- ابتکار :

فروشنده حرفه‌ای، منتظر دریافت دستور نخواهد ماند. این افراد بسیار مصمم و علاقه‌مند به در اختیار گرفتن امور هستند. نظم فروشنده، عامل حفظ مسیر موفقیت است. اگر چیزی باید فروخته شود، حتماً راهی برای فروش آن وجود دارد. فروشنده باید در خصوص فروش محصولات از نبوغ و روش‌های ابتکاری نیز استفاده نماید. فروشنده‌ای که یک روش روتین برای معرفی و فروش کالا دارد، هرگز رشد نمی‌نماید. ابتکار همراه با ریسک است و ریسک منطقی باعث ایجاد تجربه و افزایش مهارت می‌گردد.

4- گوش دادن :

برترین فروشندگان کسانی هستند که از مشتریان خود سؤال پرسیده و به پاسخ آنان به‌درستی گوش می‌دهند. وقتی به مشتری گوش فرا دهید، نیاز و خواسته مشتری را به‌درستی تشخیص و راهکار مناسب را ارائه خواهید نمود. از سوی دیگر، گوش دادن به مشتری، نشانه احترام به کلام وی است. 8 گام برای اینکه نشان دهید، شما خوب گوش می‌دهد.

5- ایستادگی :

یکی از خصوصیات فروشندگان صبر و ایستادگی در مقابل ناملایمات است. زیرا فروشنده باید به شنیدن کلمه "نه" عادت نماید. پس باید اعتمادبه‌نفس و ایستادگی بالایی از خود نشان دهد. اما همین ایستادگی نیز باید به تکنیک فروش مسلح شود تا "جواب نه" کمتر دریافت شود. چهارراه تبدیل جواب "نه" به "بله".

6- پذیرنده کلام مربی :

پذیرش کلام مدیر به‌عنوان مربی فروش، از داشتن تجربه بااهمیت‌تر است. فروشنده موفق باانرژی کافی و علاقه به‌سوی یادگیری و پذیرش کلام مربی گام برمی‌دارد. او از هرگونه پیشنهاد استقبال می‌نماید. فروشنده موفق، سریعاً خود را با تغییر تاکتیک‌های مربی خویش منطق ساخته حتی اگر با تمام روندهای گذشته فروش متفاوت باشد.

7- خوش‌بین :

ترجیح می‌دهید از چه کسی خرید نمایید ؟ از فروشنده‌ای خوش‌بین و شاداب یا فروشنده‌ای بدبین و افسرده ؟
تمایل مشتریان به خرید از فروشنده‌ای خوش‌بین و بشاش است.

8- زیرک بودن :

یک فروشنده حرفه‌ای موفق، باید توانایی تغییر مسیر به‌موقع را داشته باشد و به‌محض آنکه جواب منفی دریافت نماید، با کمک خلاقیت خویش، مسیر هوشمندانه دیگری را برای ادامه عملیات فروش پیش می‌برد.
فروشنده باید توانایی فهم زبان بدن مشتری را نیز داشته باشد تا پیش از دریافت جواب نامناسب قادر به تغییر استراتژی فروش خویش را داشته باشد.

9- اشتیاق :

فروشنده درجه‌یک، از کار خود لذت می‌برد. مهم‌ترین مسئله این است که فروشنده حرفه‌ای موفق باید اشتیاق و تعصب کافی در خصوص کالا یا خدمات خویش، داشته باشد. اشتیاق فروشنده به مشتری منتقل‌شده و انگیزه خرید را تقویت می‌نماید.

10- سؤال پرسیدن :

تحقیقات Searcy نشان می‌دهد : بالاترین کارایی در بین فروشندگانی است که تعداد بیشتری سؤال از مشتری خود پرسیده‌اند.
لزوماً تمام این سؤالات در خصوص خود کالا نیست. البته سؤالات منطقی که موجب رنجش مشتری نگردد. استراتژی طرح سؤال از پاسخ سؤال قبلی، یک تکنیک بسیار مناسب است.

11- مستقل :

تا زمانی که درآمد فروشنده از دریافت پورسانت باشد، فروشنده مستقل است و شخصاً شاخص‌های ارزیابی عملکرد خویش را تعریف و درصدد بهبود عملکرد خویش خواهد بود.
ازآنجایی‌که منافع فروشنده در میان است، پس بودونبود مدیر اهمیت چندانی ندارد. فروشنده مستقل تلاش‌های خود را برای افزایش میزان فروش سازمان بالابرده تا میزان درآمد خود را حداکثر نماید. در این حالت فروشنده مستقل خود انگیزاننده است. فروشنده‌ی مستقل برای کسب موفقیت، شخصاً خود را سرزنش یا تشویق می‌نماید.

12- مدیریت زمان :

فروشندگان موفق، بر زمان خود مدیریت مناسب دارند. مثلاً، پیدا نمودن کوتاه‌ترین مسیر بین دو موقعیت جغرافیایی. زیرا زمان بیشتر به معنای فرصت بیشتر برای فروش بیشتر است. اهمیت به زمان خود، منجر به اهمیت دادن به زمان مشتری خواهد شد.

۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی واحدی
چگونه می توان مشتری را وادار به تصمیم گیری کرد

چگونه می توان مشتری را وادار به تصمیم گیری کرد

حس خوبی دارد که فروشنده پیشنهادی اراائه دهد و از خریدار جواب مثبت بگیرد. هدف اصلی در هر خرید و فروشی وادار کردن خریدار به تصمیم گیری برای خرید است. چه چیز باعث می شود هنگامی که خریدار آماده خریدکردن است باز راه به جایی برده نمی شود. عواملی که باعث می شود خریداری در هنگام خرید کالای مورد نیازش پشیمان شود و دست رد بر سینه فروشنده زند چیست؟سوالات بی موقع یکی از عوامل از دست رفتن مشتری در هنگام خرید می باشد.

چرا فروشنده ها سوال را به موقع مطرح نمی کنند؟

گاهی اوقات مسائلی پیش می آیدکه باید برای مشتری مسائلی روشن و برآورد شود و یا موضوعی به نمایش گذاشته شود.

مواردی که باعث میشود مشتری در هنگام خرید کالای مورد نیازش پشیمان شود مطرح نشدن سوال بموقع از طرف فروشنده میباشد.

چرا سوال بموقع پرسیده نمیشود؟

یکی از دلایل بموقع مطرح نشدن سوال<ترس>میباشد، بله درست است ترس فروشنده، ترس از دست دادن فضای دوستانه ای که با مشتری دارد.

در این مورد فروشنده با خریدار بسیار صمیمی میشود و از بحث اصلی و موردنظر،که نیاز خریدار است دور میشود.دراینجا خریدار احساس میکند که وقتش به بطالت میگذرد و نیازش برای خرید نادیده گرفته شده است. این مورد ترس فروشنده از ، از دست دادن فضای دوستانه با مشتری را بیان میکند.

این ترس در فروشنده را میتوان در موارد دیگر نیز مشاهده کرد.اگر مشتاق دانستن هستید پس متن زیر را به دقت مطالعه کنید..

مثل این مورد:

فروشنده ای که به دلیل ماهیت کارش سوال رابجا مطرح نمیکند. بعضی از مواقع خریدار در مرحله خرید قرار دارد ولی فروشنده این اصرار وسماجت را به خرج نمیدهد که خریدار را به سمت خرید سوق دهد،بیشتر فروشنده ها این اصرار و سماجت را بانام <تمنا یا گدایی کردن> از خریدار یاد میکنند،در صورتی که چنین چیزی نیست.تنها قرار دادن اطلاعات در مورد کالا،برای مشتری که در آستانه خرید قرار دارد کافی نیست بلکه یک محرک بیرونی یا یک انگیزه برای خریدار باید ایجاد شود تا مشتری به خرید صددرصد برسد.

مورد دیگری که میتواند باعث عدم مطرح شدن بموقع سوال از طرف فروشنده شود<خجالتی بودن>فروشنده میباشد.اینگونه از فروشنده ها به یک فرمول حاضر وآماده پناه میبرند واطلاعات موردنظر  را از روی نوشته ها و فرمولهای ازپیش تائین شده برای مشتری بازگو میکنند.اگردر این بین احیانا مشتری پرسشی از فروشنده داشته باشد که بیانگر تمایل به خرید باشد،یک فروشنده ی خجالتی و ناآگاه نسبت به این قضیه مشتری را به راحتی از دست خواهد داد.البته این نکته که طرح ریزی و برنامه ریزی از قبل برای فروش بسیار مهم است اما این برنامه ریزی باید منعطف باشد.

دلیل دیگری که باعث میشود سوال از طرفروشنده بموقع مطرح نشود ترس از موفق نشدن است،بدین صورت که مبادا خریدار به او جواب رد دهد.فروشنده بای برداشت درستی از نیاز مشتری داشته باشد که موجب سوتفاهم نشود و باید تشخیص دهد که سوال را چه موقعی مطرح نماید که باعث پیشرفت در کار شود.

فروشنده ای که ویژگی ترس از موفق نشدن را در خود داشته باشد نمیتواند فروشنده ی موفق شود،مگراینکه پرسشگر وجویا باشد وبای انتظار داشته باشد که گاهی مورد قبول واقع نشود.. بخاطر بسپارید که جوینده همیشه یابنده است..

اما مطلب پایانی درمورد یک ترس اصلی و مهم میباشد که آن ترس از ندانسته ها و ترس از نتیجه وعدم شناخت خریدار میباشد.اینئ همان ترسی است که فروشنده ها از آن در عذابند.

ناآگاهی و تردید،عدم اطلاع از نتیجه ی کار..

این همان موضوع ،در هر موقعیت ترس نمیباشد؟

حال شما در مورد این فکر کنید و دوباره در فروشندگی خود تجدید نظر کنید…

ژان بقوسیان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی واحدی
3 راه تضمینی فروش بیشتر در دوران رکود

3 راه تضمینی فروش بیشتر در دوران رکود

در بازار پر زرق و برق امروزه, بالا بودن سطح علمی و خریداران و فروشندگان رقیب ، کار بازاریابی و فروش به اوج خود رسیده است و تکنیک های قدیمی به جای تشویق مشتری گاهاً باعث تحریک مشتری می شوند تا آنجائی که مشتری فکر می کند با تکنیک های فروش می خواهید او را گول بزنید.

سئوالی که باید از خودمان بپرسیم این است : چرا مشتری باید محصول شما را بخرد؟

در بازار امروز عواملی که باعث فروش بیشتر می شود عبارتند از :

1)      جنس ارزان قیمت ، با کیفیت متناسب با قیمت

2)      کیفیت بالا و محبوبیت برند

3)      خدمات پس از فروش

محصول شما در کدام دسته قرار داد ؟

امروزه در بازار رقابتی کیفیت و قیمت ، خدمات پس از فروش حرف اول و آخر مناقصات را می زند به گونه ای که اگر جنس شما از لحاظ کیفیتی و قیمت قابل رقابت در بازار باشد شما با اضافه کردن قیمت سر به سر خدمات به قیمت کالا و به حداقل رساندن سود می توانید با ارائه خدمات رایگان و گارانتی بلند مدت دل مشتریان خود را به دست آورید و یا با ارائه تخفیف کالائی کاملاً کنترل ذهن مشتری را در دستان خود بگیرید به گونه ای که نتواند به برند و یا قیمت دیگر فکر کند.

چگونه خدمات مطلوب و سود آور برای فروش بیشتر داشته باشیم؟
شما می توانید پس از اتمام دوره گارانتی محصول ، قراردادی با عنوان قرار داد سرویس ماهیانه و تمدید دوره گارانتی و یا قرارداد سرویس و نگهداری تهیه کنید و محسنات این کار را نیز در بند و مفاد قرارداد یاد آور شوید و یا در جلسه ای حضوری مشتری را کاملاً توجیه کنید.

سهم مصرف انرژی در فروش چیست؟
قیمت کالا همه چیز نیست ، خریداران با گران شدن منابع انرژی بیشتر تمایل پیدا خواهند کرد به کم و درست مصرف کردن منابع و این دقیقاً می تواند در فروش برگ سبز برنده شما باشد ، شما با ارائه محصولی کم مصرف می توانید ذهن مشتری را به سمت هزینه های ببرید و تفاوت مصرف و هزینه های محصول خود را در طی سال با محصولات مشابه به مشتری تفهیم کنید.

ابعاد چه می گوید؟
تمام نیازهای مشتری مطابق با پیشرفت علم و تکنیک روز است دیگر کسی به دمبال گوشی های 30 سانتی متری نمیگردد چون با پیشرفت تکنولوژی ابعاد تمام وسایل کوچکتر و توهماً کارائی و بازدهی بالاتر می رود . شما هم مطابق با استانداردها عمل کنید قطعاً محصول منطبق با درخواست مشتری با قابلیت کمجا بودن امتیاز بیشتری خواهد داشت.

 

نویسنده : آرتین هوسپیان
کارشناس و مدیر فروش

 

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی واحدی